Du må være innlogget som medlem for å lese resten av saken.
[wpmem_logged_in]
Oversittelse av frister, eller feil bruk av varselrutiner, er en hyppig årsak til at leverandører mister krav eller posisjoner som det ellers kunne være mulighet til å nå frem med. Første spørsmål er derfor alltid frist(er)! Hvis frist er oversittet, kan det uansett være for sent. Derfor: la ikke noe få stå ubesvart, og som «tommelfingerregel», aldri mer enn 3 dager. Men Obs! dette er ikke noen vanntett «kjøreregel», for det forekommer ikke så sjelden at varsel/svar må skje umiddelbart for å sikre at et krav kan gjøres gjeldende.
Man er ikke nødvendigvis nødt til å gjøre mer enn å varsle kravet, og så ta forbehold om å komme tilbake med nærmere utdypning. Dette må gjøres skriftlig. Sørg for at det som skjer av meddelelser muntlig og som er viktig, så fort som mulig. dokumenteres / bekreftes skriftlig overfor den annen part.
Hvis man ikke klarer å oppfylle kontrakten i tide (forsinkelse) eller mht kvalitet (mangler). En leverandør har normalt i et kontraktsforhold ikke andre ansvarsbegrensninger enn de ansvarsbegrensningene som uttrykkelig fremgår av kontrakten. Derfor: sjekk alltid hva en kontrakt inneholder av ansvarsbegrensninger for å vurdere hva man måtte ha av «stop loss»-mekanismer.
Om man vurderer det slik at det ikke vil være så lett eller mulig å ta forbehold, er det uansett en fordel å ha rede på hvilken eksponering man står overfor hvis man ikke skulle klare å oppfylle kontrakten.
Ref. «Governing law. Legal venue. Dispute resolution» Sjekk alltid hvilken jurisdiksjon (lands rett) som gjelder kontrakstforholdet og hvor eventuell tvist skal løses. Vil man havne på bortebane? Nyttig å vite, og ikke så sjelden mulig å vri til mer formålstjenlige kompromiss, hvis man ser dette i forkant.
Det som står i kontrakten er det som gjelder; m.a.o. det som «ruler»! Stol ikke på de gode intensjoner. Sørg for skriftlig avtalemessig forankring.
Sjekk kontrakten for bestemmelser som kan være i strid med hverandre. Hva gjelder? Pass på rangorden mellombestemmelsene så langt mulig, varetar dine interesser.
Vær forsiktig med ren “back to back”. Tilpasninger kan være nødvendige; f.eks. justering av underleverandørens garantiperiode for å harmonere med egen garantiperiode overfor kunden.
Raskt gjennomsyn av kontrakt man skal inngå, kan være fornuftig, hva er mulighetene og hva eksponeringen!?
Albaran kan bistå med dette, ref. NME – Albaran Medlemstilbud.
Kontaktpersoner hos Albaran: advokatene Tor Wilhelm Seim (+47) 92 88 65 03 / t.seim@albaran.no og Anders Dahl (+47) 934 33 356 / a.dahl@albaran.no
[/wpmem_logged_in]