Rapporten kan du lese her.
Våre ankepunkter til rapporten:
– Vi stiller oss uforstående til hvorvidt rapporten stiller seg positiv eller negativ til forhåndsgodkjenning, med referanse til utdrag under fra rapportens punkt 4.1. «Ifølge Innovasjon Norge bidrar forhåndsgodkjenningen til å effektivisere behandlingen av søknader for saksbehandler for de aktuelle messene. Bruken av eget søknadsskjema for forhåndsgodkjenningen skaper derimot noe forvirring og oppleves forvirrende for brukeren ifølge Innovasjon Norge selv.» «Innovasjon Norge har gitt uttrykk for at det ikke brukes ubetydelige ressurser på prosessen med forhåndsgodkjenning av messer og at saksbehandlingen effektiviseres der det søkes om forhåndsgodkjenning.» «….er det ikke opplagt for evaluator at forhåndsgodkjenningen er nødvendig eller gir tilstrekkelig effektivisering av saksbehandlingen.» Vi opplever at våre medlemmer og kunder er fornøyde med forhåndsgodkjenning og at de føler det forenkler prosessen for dem når de skal søke om støtte.
– Anbefaling om å kutte i messestøtte mener vi er et skritt i feil retning. Målet om å øke eksporten med 50% utenom olje og gass står ved lag. Det må derfor settes inn betydelige ressurser om vi skal nå dette målet innen 2030. Messestøtte er et godt tiltak, det må ikke reduseres, snarere utvides.
– Rapporten foreslår en redusering i antall ganger er firma kan få støtte. Dette er et dårlig forslag. Som nevnt over, vi må øke innsatsen ikke redusere den.
– Rapporten foreslår at det skal legges en begrensning i antall ganger et firma kan få støtte til samme messe. Dette er også et dårlig forslag. All erfaring viser at det å stille ut på en messe ikke må være et én gangs stunt. Det vil ikke gi effekt. Man må stille ut hver gang messen arrangeres over flere år. Slik etablerer man kontakter og bygger relasjoner som ikke bare kan føre til ett, men flere salg. Og ikke minst salg og service på ettermarkedet, en kritisk komponent for mange produkter. Dette utgjør en betydelig del av totalsalget, og bidrar dermed vesentlig til verdiskapning og eksport.
Med ovennevnte mål for øye er det all grunn til å:
o Øke innsatsen
o Øke bevilgningene
o Fortsette forhåndsgodkjenning
o Forenkle søknadsprosessen
Til slutt nevner vi at det også er naturlig å se på hva andre land mottar i støtte. Land som Danmark, Tyskland og Singapore gir betydelig mer støtte til den maritime næringen enn hva maritim næring i Norge mottar. Dette synes svært godt i deres aktiviteter innen eksportfremmende tiltak, som messedeltagelse, nettverksarrangementer, B2B matchmaking, Meet the Byer, eller lignende.