Konferansen ble innledet av Miljø- og klimaminister Andreas Bjelland Eriksen. Programmet for dag en var deretter inndelt i flere segmenter. Det første segmentet omhandlet spørsmålet «Hva trenger rederiene fra utstyrsleverandørene i forkant av kravene om utslippsfrie skip innen 2050?» Magnus Møkster fra Simon Møkster Shipping diskuterte karbonfangst på fartøy, inkludert muligheter og utfordringer, og presenterte deres småskalaprosjekt. Christian Fjell fra Altera Infrastructure snakket om rederiers dilemmaer rundt kommersiell dekarbonisering. Morten Sundt fra Equinor forklarte kravene de stiller til rederier og skip som opererer for dem på norsk kontinentalsokkel.
Forsvarets maritime satsing gir mange muligheter for norske utstyrsleverandører. Kommandørkaptein Jon Inge Stensrud fra Forsvarsdepartementet presenterte den maritime satsingen i Forsvarets langtidsplan. Arild Skoge fra Kongsberg Defence & Aerospace delte deres erfaringer og oppfordret til å ikke la seg skremme av dokumentasjonskravene. Tore Andersen fra Optimarin fulgte opp og beskrev hvordan de har løst dokumentasjonskravene.
India er et voksende marked, nylig styrket gjennom inngåelsen av en historisk frihandelsavtale med Norge som åpner for nye muligheter for norsk industri. Cristian Valdes Carter fra Innovasjon Norge i India ga et godt innblikk i de fremtidige mulighetene. Den maritime messen, INMEX SMM India, ble presentert av Christoph Lücke fra SMM. Messen som finner sted i Mumbai i september 2025, kan fungere som en port til det indiske markedet.
Erik Jakobsen i Menon Economics har analysert leverandørindustrien og rapporterer at eksportinntektene for bransjen i 2024 har oversteget NOK 100 milliarder og veksten er forventet å fortsette i 2025. Alltid populære Jakub Walenkiewicz fra DNV avsluttet denne sesjonen med å dele av sin omfattende innsikt i markeder og trender.
Lars Berge Andersen fra SANDS Advokatfirma delte nyttig informasjon om hvordan håndtere vanskelige kontraktsforhandlinger til et særdeles lydhørt publikum. Deretter forklarte Johannes Sundgot fra Metizoft hvordan man rapporterer på ESG, et nåværende krav.
Hva er de fremtidige utsiktene for maritim næring? Knut Arild Hareide fra Norges Rederiforbund sier at kun 2% av verdensflåten bruker alternativt drivstoff, mens 15% av deres medlemsflåte gjør det. Den norske flåten har gjort fremskritt innen grønn skipsfart med blant annet verdens første skip som seiler på alternativt drivstoff som hydrogen, metanol og batteri.
I en internasjonal næring er det viktig å kunne bevege seg i ulike kulturer for å lykkes. Marit Imeland Gjesme ga oss verdifull innsikt i hvordan nordmenn oppfattes ute i den store verden og hvilket tankesett vi må ha med oss for å oppnå gode resultater. Atle Øi utfylte med hvordan være en god selger og hvordan opptre på messer.
En stor takk til alle foredragsholdere og paneldeltakere. Og en spesiell takk til vår konferansier Tor Øyvind Skeiseid som loset oss gjennom programmet både dag og kveld med humor, underfundighet, sang og musikk. Og takk til alle som deltok på ERFA 2025.
Save the date!
Erfaringskonferansen 2026 arrangeres i Oslo 20 – 21 januar. Vi ser frem til å møtes igjen!